REFAIR OY:N YLEISET MYYNTI-, TOIMITUS- JA TAKUUEHDOT

Nämä ehdot ovat voimassa kaikille toimituksille 01.05.2016 lähtien, jollei kirjallisesti toisin sovita.
Laskutamme kaikki toimitukset euroissa (€).
Hinnat ovat arvonlisäverottomia ohjehintoja vapaasti varastossamme Helsingissä nettoarvoltaan
yli 100,00 euron (€) alv 0% toimituksille.
REFAIR OY vakuuttaa kaikki toimittamansa lähetykset tilaajan laskuun,
ellei toisin sovita. Vakuutusmaksut (0,5% tavaran verottomasta nettoarvosta) veloitetaan laskutuksen
yhteydessä. Tavaran vahingoittuminen tai katoaminen ei ilman erillistä sopimusta
oikeuta ostajaa kieltäytymästä sen vastaanottamisesta tai laskun maksamisesta. REFAIR ei
vastaa tavaran virheellisyydestä, viivästymisestä tai muusta syystä aiheutuneesta välillisestä
vahingosta.
PAKKAUS JA KULJETUS
Lähetykset pakataan pahvipakkaukseen, josta veloitetaan 3,00 euroa (€) alv 0% / lähetys. Lavoista
veloitetaan seuraavasti: FIN- ja EUR-lava 10,00 euroa (€) alv 0% / kpl ja ns. kertakäyttölava
(ei standardien mukainen) 6,00 euroa (€) alv 0% / kpl. Erikoispakkauksista veloitetaan erikseen.
Kuljetuksissa huomioidaan asiakkaan toivomukset ja käytetään yleisiä kuljetusmuotoja.
MUUTOKSET
REFAIR pidättää itsellään oikeuden hinnanmuutoksiin etukäteen ilmoittamatta, mikäli esim.
valuuttakurssit tai lakisääteiset maksut muuttuvat. Samoin REFAIR voi tehdä muutoksia tuotteisiinsa,
myös jo tilattuihin tavaroihin (vastaaviin, kuin on tilattu).
HINNASTOT, ESITTEET, TEKNISET TIEDOTTEET, OHJEET JA LUETTELOT
Hinnastoissa, esitteissä, teknisissä tiedotteissa, ohjeissa ja luetteloissa olevat tiedot sekä annettu
suullinen neuvonta on tarkoitettu opastukseksi. REFAIR ei vastaa niissä mahdollisesti
esiintyvistä virheistä.
ALENNUKSET
Alennukset (vakio-, määrä- ja erikoisalennukset) annetaan ohjehinnoista. Vakioalennuksen
saa REFAIR:in myynnistä.
MAKSUEHDOT
Normaali maksuehto on 14 päivää netto, jollei toisin sovita. Kassa-alennuksia ei myönnetä.
Uusille asiakkaille ensimmäinen toimitus luovutetaan jälkivaatimuksella, postiennakolla tai
käteis/korttimaksulla (ellei toisin sovita). Viivästyneestä suorituksesta veloitamme korkolain mukaisen
viivästyskoron (viitekorko + 8 %-yksikköä) sekä perintäkulut.
TARJOUKSET JA TOIMITUSAIKA
Tarjoukset ovat voimassa yhden (1) kuukauden, jollei toisin sovita. Ilmoitettu toimitusaika
alkaa siitä päivästä, jolloin toimitusta varten tarpeelliset tiedot tai viimeiset muutokset on annettu
REFAIR:ille. REFAIR ei vastaa toimitusviivästyksistä.
KYLMÄAINEISÄILIÖIDEN LASKUTUSKÄYTÄNTÖ
REFAIR myöntää kuuden (6) kuukauden ilmaisen laina-ajan kylmäainesäiliöille. Itse kylmäaine
laskutetaan välittömästi toimituksen jälkeen. Jos säiliötä ei ole palautettu REFAIR:iin ilmaisen
laina-ajan sisällä, se laskutetaan voimassa olevan tyhjien säiliöiden hinnaston mukaisesti.
Mikäli säiliö palautetaan kahden (2) vuoden sisällä kylmäaineen alkuperäisestä laskutuspäivämäärästä
lukien, REFAIR hyvittää alkuperäisen säiliön hinnan. Palautusrahdista vastaa
asiakas.
MUISTUTUKSET
Muistutukset on tehtävä viiden (5) päivän kuluttua toimituksesta.
PALAUTUKSET JA OMISTUSOIKEUS
Palautukset hyväksytään vain, jos niistä on sovittu etukäteen. Tavaran pakkauksineen tulee
olla virheetöntä ja se on palautettava rahtivapaasti. Mikäli palautus ei ole aiheutunut virheestä,
sen arvosta vähennetään 25% hyvityksen yhteydessä kustannusten peittämiseksi (erikoistuotteiden
arvosta vähennetään 50%). Hyvitys tehdään vasta, kun hyvitettävä tavara on
saapunut moitteettomassa kunnossa REFAIR:iin ja tarkistettu. Palautuksen yhteyteen tulee
merkitä lähetyslistan tai laskun numero, päiväys sekä henkilö, jonka kanssa palautuksesta
on sovittu.
Tavara on REFAIR:in omaisuutta siihen asti, kunnes se on kokonaan maksettu. Tämän ajan
ostaja on velvollinen pitämään huolta tavaran moitteettomasta kunnosta.
MUUT EHDOT
Muilta osin sovelletaan Suomen Teknisen Kaupan ja Palveluiden Yhdistyksen yleisiä myyntiehtoja
(TK yleiset 2010).
TAKUUEHDOT
Myydylle tavaralle ovat voimassa takuuehdot, mikäli maksuehtoja on noudatettu. Myydyille
komponenteille uusiin laitoksiin annetaan kahden (2) vuoden ja huoltoon / korjauksiin yhden
(1) vuoden takuu toimituspäivämäärästä laskien. Valmiiden laitteiden komponenttitakuu on
kaksi (2) vuotta.
Takuu ei kata komponentin tai laitteen viallisuudesta aiheutuneita välillisiä vahinkoja tai korjauskustannuksia,
komponentin tai laitteen vaihtamisesta aiheutuneita kustannuksia, ostajan
tuotantotappioita, saamatta jääneitä voittoja tai muita välillisiä menetyksiä. Takuu edellyttää,
että asennuksessa on noudatettu voimassa olevia määräyksiä, yleisesti hyväksyttyä asennustapaa
ja tuotteen asennusohjeita. Takuu ei koske vikaa tai rikkoutumista, jonka on aiheuttanut:
virheellinen asennus, hoito, käsittely tai väärät / epänormaalit käyttöolosuhteet; liian suuret
jännitevaihtelut tai ylikuormitus; ukkosen aiheuttamat vahingot; jäähdytyskompressorissa
on käytetty sopimatonta kylmäainetta tai öljyä.
Takuu raukeaa, jos tuotetta korjataan ilman lupaa, käytetään tarkoitukseen, johon sitä ei ole
tarkoitettu tai varastoidaan kosteassa tai muulla tavoin sopimattomassa tilassa. Takuu koskee
ainoastaan virheitä, joista tehdään kirjallinen ilmoitus (viimeistään 5 päivää toteamisesta).
Takuuvaateen yhteydessä on selvitettävä luotettavasti, mistä ja milloin tuote on ostettu
(lasku tai lähetyslista) sekä ilmoitettava vian laatu. Takuun ehtona on, että tavara toimitetaan
veloituksetta (rahtivapaasti) REFAIR:in tarkistettavaksi. Mikäli asiakas haluaa viallisen tuotteen
tilalle uuden vastaavan tuotteen välittömästi, toimitus laskutetaan täysimääräisenä ja hyvitys
tehdään myöhemmin, kun on todettu viallisen tuotteen olevan takuukorvauksen alainen. Takuukorjatun
tai viallisen tuotteen tilalle tulevan tavaran rahdin maksaa asiakas. Takuukäsittelyssä
olevassa laitteessa ei saa olla asiaankuulumattomia asennustarvikkeita. Kompressorin
mukana on oltava sähkörasia. Palautetun tuotteen tulee olla puhdistettu niin, ettei sen käsittely
aiheuta terveys yms. haittoja. Takuun perusteella vaihdettu tuote on myyjän omaisuutta.

PAKKAUSKULUT
Lähetykset pakataan pahvipakkaukseen, josta veloitetaan 3,00 euroa (€) alv 0% / lähetys. Lavoista veloitetaan seuraavasti: FIN- ja EUR-lava 10,00 euroa (€) alv 0% / kpl ja ns. kertakäyttölava (ei standardien mukainen) 6,00 euroa (€) alv 0% / kpl. Erikoispakkauksista veloitetaan erikseen.
TOIMITUSAIKA
Tarjoukset ovat voimassa yhden (1) kuukauden, jollei toisin sovita. Ilmoitettu toimitusaika alkaa siitä päivästä, jolloin toimitusta varten tarpeelliset tiedot tai viimeiset muutokset on annettu REFAIR:ille. REFAIR ei vastaa toimitusviivästyksistä.
KÄYTÖSSÄ OLEVAT KULJETUSPALVELUT
Kuljetuksissa huomioidaan asiakkaan toivomukset ja käytetään yleisiä kuljetusmuotoja. Ensisijaisesti käytämme DB Schenkeriä, DSV Roadia, Kaukokiitoa ja kiitolinjaa. Tarvittaessa käytämme myös Matkahuoltoa, Postia ja muita kuljetuspalveluita.
MAKSUEHDOT
Normaali maksuehto on 14 päivää netto, jollei toisin sovita. Kassa-alennuksia ei myönnetä. Uusille asiakkaille ensimmäiset toimitukset luovutetaan ennakkomaksua, korttimaksua tai käteismaksua vastaan (ellei toisin sovita). Viivästyneestä suorituksesta veloitamme korkolain mukaisen viivästyskoron (viitekorko +8 %) sekä perintäkulut.
HINNAT JA OIKEUS MUUTOKSIIN
Hinnat ovat arvonlisäverottomia ohjehintoja vapaasti varastossamme Helsingissä nettoarvoltaan yli 100,00 euron (€) alv 0% toimituksille. Tätä pienemmistä toimituksista peritään pienlaskutuslisä 8,00 euroa (€). REFAIR OY vakuuttaa kaikki toimittamansa lähetykset tilaajan laskuun, ellei toisin sovita. Vakuutusmaksut (0,5% tavaran verottomasta nettoarvosta) veloitetaan laskutuksen yhteydessä. Tavaran vahingoittuminen tai katoaminen ei ilman erillistä sopimusta oikeuta ostajaa kieltäytymästä sen vastaanottamisesta tai laskun maksamisesta. REFAIR ei vastaa tavaran virheellisyydestä, viivästymisestä tai muusta syystä aiheutuneesta välillisestä vahingosta.

KYLMÄAINEISÄILIÖIDEN LASKUTUSKÄYTÄNTÖ
REFAIR myöntää kuuden (6) kuukauden ilmaisen laina-ajan kylmäainesäiliöille. Itse kylmäaine laskutetaan välittömästi toimituksen jälkeen. Jos säiliötä ei ole palautettu REFAIR:iin ilmaisen laina-ajan sisällä, se laskutetaan voimassa olevan tyhjien säiliöiden hinnaston mukaisesti. Mikäli säiliö palautetaan puolentoista (1,5) vuoden sisällä kylmäaineen alkuperäisestä laskutuspäivämäärästä lukien, REFAIR hyvittää alkuperäisen säiliön hinnan. Palautusrahdista vastaa asiakas.

TAKUU- JA PALAUTUSEHDOT
Palautukset hyväksytään vain, jos niistä on sovittu etukäteen. Tavaran pakkauksineen tulee olla virheetöntä ja se on palautettava rahtivapaasti. Mikäli palautus ei ole aiheutunut virheestä, sen arvosta vähennetään 25% hyvityksen yhteydessä kustannusten peittämiseksi (erikoistuotteiden arvosta vähennetään 50%). Hyvitys tehdään vasta, kun hyvitettävä tavara on saapunut moitteettomassa kunnossa REFAIR:iin ja tarkistettu. Palautuksen yhteyteen tulee merkitä lähetyslistan tai laskun numero, päiväys sekä henkilö, jonka kanssa palautuksesta on sovittu.
Tavara on REFAIR:in omaisuutta siihen asti, kunnes se on kokonaan maksettu. Tämän ajan ostaja on velvollinen pitämään huolta tavaran moitteettomasta kunnosta.

PALAUTUKSIEN TAI VAIHTOJEN KÄSITTELY JA HYVITYS
Pyrimme käsittelemään kaikki palautukset ja vaihdot 7 päivän kuluessa siitä, kun varastomme on vastaanottanut lähetyksen. Tarkistettuamme palautetun lähetyksen, palautamme maksamanne summan kohtuullisessa ajassa ilmoittamallenne pankkitilille. Pankkitilinumero täytyy ilmoittaa palautusilmoituksessa tai paketin mukana olevassa ostokuitissa. Käsiteltyämme palautuksen hyvitämme kauppasumman ilman toimituskuluja.
Vaihdetuissa tuotteissa pätevät samat edellä mainitut ehdot. Mikäli vaihdetun tuotteet arvo on alkuperäistä ostosta arvokkaampi, voidaan jäljelle jäävän osuuden maksutavasta sopia niin että se on kaikille osapuolille helpointa ja vaihdon käsittelyn kannalta nopeinta.

HUOMAUTUKSET
Huomautukset on tehtävä viiden (5) päivän kuluttua toimituksesta.
TAKUUEHDOT
Myydylle tavaralle ovat voimassa takuuehdot, mikäli maksuehtoja on noudatettu. Myydyille komponenteille uusiin laitoksiin annetaan kahden (2) vuoden ja huoltoon/korjauksiin yhden (1) vuoden takuu toimituspäivämäärästä laskien. Valmiiden laitteiden komponenttitakuu on kaksi (2) vuotta.
Takuu ei kata komponentin tai laitteen viallisuudesta aiheutuneita välillisiä vahinkoja tai korjauskustannuksia, komponentin tai laitteen vaihtamisesta aiheutuneita kustannuksia, ostajan tuotantotappioita, saamatta jääneitä voittoja tai muita välillisiä menetyksiä. Takuu edellyttää, että asennuksessa on noudatettu voimassa olevia määräyksiä, yleisesti hyväksyttyä asennustapaa ja tuotteen asennusohjeita. Takuu ei koske vikaa tai rikkoutumista, jonka on aiheuttanut: virheellinen asennus, hoito, käsittely tai väärät/epänormaalit käyttöolosuhteet; liian suuret jännitevaihtelut tai ylikuormitus; ukkosen aiheuttamat vahingot; jäähdytyskompressorissa on käytetty sopimatonta kylmäainetta tai öljyä.
Takuu raukeaa, jos tuotetta korjataan ilman lupaa, käytetään tarkoitukseen, johon sitä ei ole tarkoitettu tai varastoidaan kosteassa tai muulla tavoin sopimattomassa tilassa. Takuu koskee ainoastaan virheitä, joista tehdään kirjallinen ilmoitus (viimeistään 5 päivää toteamisesta). Takuuvaateen yhteydessä on selvitettävä luotettavasti, mistä ja milloin tuote on ostettu (lasku tai lähetyslista) sekä ilmoitettava vian laatu. Takuun ehtona on, että tavara toimitetaan veloituksetta (rahtivapaasti) REFAIR:in tarkistettavaksi. Mikäli asiakas haluaa viallisen tuotteen tilalle uuden vastaavan tuotteen välittömästi, toimitus laskutetaan täysimääräisenä ja hyvitys tehdään myöhemmin, kun on todettu viallisen tuotteen olevan takuukorvauksen alainen. Takuukorjatun tai viallisen tuotteen tilalle tulevan tavaran rahdin maksaa asiakas. Takuu käsittelyssä olevassa laitteessa ei saa olla asiaankuulumattomia asennustarvikkeita. Kompressorin mukana on oltava sähkörasia. Palautetun tuotteen tulee olla puhdistettu niin, ettei sen käsittely aiheuta terveys yms. haittoja. Takuun perusteella vaihdettu tuote on myyjän omaisuutta.

MUUT EHDOT
Muilta osin sovelletaan Suomen Teknisen Kaupan ja Palveluiden Yhdistyksen yleisiä myynti­ehtoja (TK yleiset 2010). Palautukset tehdään käytetylle maksutavalle ja palautukseen liittyvissä asiaoissa voitte ottaa yhteyttä sales@refair.fi

VERKKOKAUPAN VIRHEET
Jos verkkokaupassa tapahtuu virheitä myynnin hinnoissa, tavaroiden saatavuudessa tai muissa tapahtumissa pidätämme oikeuden korjata tai perua kyseisen kaupan

GENERAL TERMS AND CONDITIONS OF SALES, DELIVERY AND WARRANTY
These terms and conditions are applicable to all deliveries starting from 01.05.2016, unless
otherwise agreed upon in writing. We shall invoice all deliveries in euros (€).
The prices given by us are recommended prices without VAT at our warehouse in Helsinki
for any deliveries with net value exceeding 100.00 euros (€) 0% VAT. REFAIR OY
insures all its deliveries on the account of the customer, unless otherwise agreed. Insurance
premiums (0.5% of the net value of the goods without VAT) shall be invoiced concurrently with
invoicing for the goods. Any damage or loss of goods does not provide the buyer the right
to accept the goods, or pay the invoices without a separate agreement thereupon. REFAIR
shall not be liable for any indirect damages caused by product faults, delays or other similar
reason.

PACKAGING AND SHIPPING
The deliveries are packaged in cardboard packages, for which the fee of 3.00 euros (€) 0% VAT
per shipment is charged. Pallets are invoiced as follows: FIN- and EUR-pallet 10.00 euros (€)
0% VAT per piece and the so-called disposable pallet (not complying with the standards) 6.00
euros (€) 0% VAT per piece. Special packaging is charged separately. The customer’s requests
are taken in consideration in shipping the goods, and the general transport forms are used.
ALTERATIONS
REFAIR retains the right to change the prices without prior notice, in the event that, e.g., currency
exchange rates or legislative taxation rates change. Furthermore, REFAIR has the right
to modify its products, including already commissioned goods (to the extent they comply with
the order terms).
PRICE LISTS, PRODUCT BROCHURES, TECHNICAL INFORMATION, INSTRUCTIONS AND CATALOGUES
Any information provided in price lists, product brochures, technical information, instructions
and catalogues, as well as any oral advice is intended for guiding purposes. REFAIR shall not
be liable for any possible mistakes contained therein.
DISCOUNTS
Discounts (standard, volume and special discounts) are granted from recommended prices.
Standard discounts are granted from REFAIR sales.
PAYMENT TERMS
Normal payment terms are 14 days net, unless agreed upon otherwise. Cash discounts shall
not be granted. The first delivery to a new customer is transferred upon the terms of cashon-
delivery, collect on delivery or ready-cash payment or card payment (unless agreed otherwise). The penalty
interest rate for late payments is the reference rate plus 8%, as well as a collection fee.
OFFERS AND DELIVERY TERMS
Any offers shall remain in force for one (1) month, unless agreed otherwise. The stated
delivery term starts on the day when the information required for the delivery, or the last
amendments have been communicated to REFAIR. REFAIR shall not be liable for any delays
of delivery.
REFRIGERANT CYLINDERS INVOICING
REFAIR gives six (6) months free rental time for refrigerant cylinders. Refrigerant itself is invoiced
immediately after the shipment. If cylinder won’t be returned back to REFAIR within
free rental time, it will be charged at valid price list of empty cylinders. If cylinder will be sent
back to REFAIR within two (2) years from original invoicing date of refrigerant, REFAIR is credi
ting initial cylinder price. Customer is responsible for return freight.
CLAIMS
Any claims shall be submitted within five (5) days from the delivery.
RETURNS AND OWNERSHIP RIGHT
Returns are accepted only if agreed upon in advance. The goods and the packaging must be
undamaged, and they must be returned free of charge. In the event that the return is not
caused by a mistake, 25% compensation for covering expenses shall be deducted from the
refund (special products 50%). The refund shall be paid only after the refundable goods have
arrived in a perfect state at the REFAIR facility, and have been inspected. The return delivery
shall be supplied with a document stating the number and the date of the dispatch note or
invoice, as well as the name of the person with whom the return has been agreed upon. The
goods shall remain the property of REFAIR until full payment. During this time the buyer shall
ensure the impeccable state of the goods.
OTHER TERMS
The general sales terms of the Association of Finnish Technical Traders shall be applied to
other issues.
WARRANTY CONDITIONS
The warranty conditions shall be applicable to sold goods, provided that the payment terms
have been complied with. A two (2) years warranty from the delivery date is granted for the
components sold to new installations and for service / repairing component warranty is one
(1) year. Complete machines have two (2) years component warranty.
The warranty does not cover any indirect costs caused by any fault of a component or the
equipment, or any repair costs, costs arising from replacing the component or the equipment,
the buyer’s loss of productions, lost profit or other indirect losses. The warranty is granted on
the condition that all effective regulations, generally accepted installing methods and product
mounting instructions have been complied with. The warranty does not cover any defect or
damage caused by incorrect mounting, maintenance, handling or incorrect / abnormal operation
conditions; excessive voltage variations or overload; damage caused by lighting; if inappropriate
refrigerant or oil is used in the cooling compressor.
The warranty shall become invalid if the product is repaired without an authorisation, is used
for the purpose it has not been intended for, or stored in a damp or otherwise inappropriate
place. The warranty shall only be applicable to faults that have been notified in writing (not
later than 5 days after noticed). The warranty claim shall be accompanied by a reliable explanation
as to where and when the product has been purchased (an invoice or a dispatch note),
as well as the nature of the fault being claimed. The warranty is provided on the condition that
the product is delivered free of charge (free freight) to REFAIR for inspection. In the event that
the customer wishes to have the defective product replaced by a similar new product immediately,
this new product is invoiced in full, and the refund shall be made at a later date when
the defective product is found to be covered by the warranty. Any cost related to shipping
of the repaired warranty product, or of the new product delivered as a replacement for the
damaged product shall be borne by the customer. No inappropriate installation accessories
must be present on the equipment delivered for warranty inspection. The electrical box must
be supplied with the compressor. The returned product must be cleaned in such a manner
that its handling is not hazardous to health. The product replaced on the basis of the warranty
is the seller’s property.

WEBSHOP
We reserve to right to modify or cancel orders that are subject to errors in the webshop